In de sport worden de details steeds belangrijker. Dat ondervonden ook de hockeysters van Dames 1 van Were Di. Om te promoveren naar het hoogste niveau in Nederland diende er breder getraind te worden. Met een personal trainer van Your Sport Pro komt dat doel nu meer in zicht. ‘We hebben hier echt profijt van.’

‘Andere ploegen oogden fitter. En je wilt het spel zeker niet verliezen op dat vlak’, zegt Inge Dankers. De speelster van Dames 1 van Were Di had met haar team een doel centraal gezet: promotie naar de Hoofdklasse afdwingen. Maar de ploeg uit Tilburg kwam er dus al snel achter dat het dan een volgende stap in fitheid diende te zetten.

Met trainster en coach Janneke Woudenberg traint het drie keer per week op hockeygebied, waarbij kracht-, loop- en rompstabiliteitstraining dan een onderdeel zijn van het geheel. ‘Ik weet natuurlijk wel een beetje hoe je specifiek moet trainen, maar ik ben geen specialist’, aldus Janneke.

Daarop ging het team op zoek naar versterking. Via Your Sport Pro kwam Were Di zo uit bij personal trainer Miel van Berkel. ‘Ik zag een heel gemotiveerde groep, die écht beter wil worden’, zegt hij. ‘Maar ik zag ook dat de vraag vanuit de groep terecht was: ze wilden sneller worden op de eerste meters en de core stability trainen. Ik merkte inderdaad dat ze daarop wat verloren.’

‘We waren niet zo supergespierd als we dachten’

In de eerste trainingen van Miel ging de groep aan de slag met de zogenaamde kettlebell oefeningen, in combinatie met een medicinbal. ‘Ik hoorde veel teamgenoten na de trainingen over spierpijn’, zegt Inge. ‘Dus we waren niet zo supergespierd als we zelf dachten dat we waren, ook al staan we veel op het veld.’ Miel: ‘Bij hockey komen vaak rugklachten terug omdat de sport vanuit een voorovergebogen positie wordt beoefend. Als er vervolgens alleen op het hockeyonderdeel wordt getraind, blijven de buikspieren onderontwikkeld, met rugklachten tot gevolg.’

En bij het opbouwen van de snelheid op de eerste meters dient er getraind te worden op de explosiviteit, legt de personal trainer uit. ‘Bij hockey train je die anders dan bij de honderd meter. Omdat je altijd beweegt vanuit de beweeglijkheid. Dus moet je ook de wendbaarheid trainen, daar zijn de core stability oefeningen voor.’ Inge: ‘We werkten vooral in duo’s of in groepsverband. Dat vond ik een sterk punt van de trainingen, omdat je zo elkaar motiveert. Je vraagt van elkaar het uiterste.’

De groep heeft nu twee trainingen gehad en wil er zeker mee doorgaan. ‘Je ziet dat je met een specialist verder komt. Die schijnt eens een ander licht op de zaken’, aldus Janneke. ‘Vanuit de groep proefde ik ook dat ze dachten: Ja, zo gaan we stappen zetten.’ Inge: ‘Ik zou dit het liefste elke week doen. Van meer kracht en explosiviteit hebben we echt profijt. Je wordt er echt krachtiger van in de duels en kunt klappen veel beter opvangen.’ Miel geeft hen opdrachten mee zodat ze ook zonder hem kunnen werken. ‘Ik denk dat wij hiermee ons doel kunnen halen’, zegt Inge. Promoveren naar de Hoofdklasse dus.

Wil jij je sportniveau of dat van jouw team verbeteren? Op Yoursportpro.nl kun je eenvoudig een trainer zoeken door te selecteren op regio, discipline of doel. Neem eens vrijblijvend contact op met een trainer bij jou in de buurt, om het verbeteren van je sportieve prestaties onder de loep te nemen!

Geschreven door Mayke Wijnen